تحقیق در مورد مسجدیان 17 ص

مطالب دیگر:
🔑بررسی دوستي و انواع معیار و قوانين آن🔑ياددهي و يادگيري آموزش ابتدايي و بررسی نقش تربیتی و آموزشی معلمان و مشكلات دوره ابتدايي🔑حكومت اسلامي و انحرافات اجتماعي و بررسی عدم تحقق عدالت🔑فعالیت های بدنی و بررسی فواید و تاثیرات مثبت آن🔑كودك آزاري و بررسی نظریات فروید و راهكارهاي آن🔑بررسی مهندسی قدرت و موتور های سنکرون و ترانسفورماتورها و ترانسفور ماتور قدرت خشك🔑بررسی بیماری ام اس و دلائل و علائم و روشهای تشخیص و درمان آن🔑بررسی شبکه های عصبی و طرز کار آنها و تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله شبکه های عصبی مصنوعی🔑بررسی PLC ها و نقش آنها در اتوماسيون صنعتي🔑سیستم کنترل اتوماتیک و بررسی اجزا و اهمیت آن در صنعت و زندگی🔑تكنولوژي و شبكه اطلاع رساني سيستم mis و بررسی سیستمهای اطلاعاتی🔑بررسی سياست خارجي ايران و عربستان و آمریکا و ضرورت‌ ترجيح‌ مصالح‌ كشورهاي‌ اسلامي‌ در روابط‌ با ي🔑آشنايي با ماشينهاي سنكرون و تاریخچه و کاربرد و معایب آنها🔑افلاطون و بررسی فلسفه در عصر رنسانس و نگرشي بر آثار افلاطون و رساله تیمایوس🔑بررسی خون و آزمایشات فشار خون و بررسی مشخصات فیزیکی گردش خون🔑رابطة دين و روانشناسي و بررسی نقش دين در بهداشت روان ئ مشاوره دینی🔑بررسی معماری اسلامی در ایران و آشنايي با معماران جهان و آثار و تالارهای آنان🔑مديريت نگهداري و تعميرات و شرح وظایف دفتر فنی و گروه نظارت و مسئول نگهداري آن🔑نحوة تشكيل صندوق بين المللي پول و سياست هاي اين بخش🔑بررسی راهكارهاي قوة قضائيه در رابطه با كاهش آمار زندانيان
تحقیق در مورد مسجدیان 17 ص |1619942|wmr
مشخصات مختصر و مفید این پست با عنوان تحقیق در مورد مسجدیان 17 ص قابل مشاهده می باشد برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 16 صفحه

قسمتی از متن .doc :

 مسجد

جایی که به نام خدا سنگ بنایش نهاده شده، به یاد خدا مردم در آنجا حضور می یابند و برای پرستش خدا ، عبادت گاهی به نام «مسجد» ساخته می شود ، نقش مهمی در پالایش روح و تزکیه ی اخلاق و رشد جنبه های معنوی انسان دارد.رابطه با مسجد، فرهنگ ساز است و انسان ساز، به شرط آن که مساجد ، کانونِ «یاد خدا» باش

مسجد، تعالي هنر اسلامي

معمولاً رسم اين است كه هر هنري را به مذهبي و غيرمذهبي تقسيم كنند. اين تقسيم بندي در آيين يهوديت و مسيحيت وجود دارد و انصافاً براي تحليل ماهيت هنر در آن اديان جواب مي دهد. اما اين تقسيم بندي براي اسلام و تمدن اسلامي چندان جوابگو نيست، زيرا اسلام برخلاف اين دو دين، صاحب آرا و مواضع سياسي و اجتماعي بسياري است.بي ترديد اسلام تنها ديني در تاريخ است كه پيامبر آن زعامت سياسي و اجتماعي جامعه را نيز بر عهده دارد و از اين لحاظ منحصربه فرد است. به همين دليل همان طور كه در اين دين حنيف شاهد آموزه هاي معنوي و اخلاقي بسياري هستيم، با آراي سياسي و اجتماعي و اقتصادي زيادي نيز روبه رو مي شويم. همين تفاوت اسلام با دو دين ابراهيمي ديگر و همچنين اديان معنوي موجود در تاريخ سبب شده عبادتگاه مسلمانان نيز با عبادتگاه ديگر اديان تفاوتهايي داشته باشد. در طول تاريخ اسلام - بخصوص در صدر آن - مسجد نه تنها جايي براي نيايش، بلكه محلي براي تصميمهاي مهم سياسي و اجتماعي مهم نيز بوده است. حتي در برخي زمانها مساجد مدرسه و محكمه قضايي هم بوده اند. نمازجمعه نمادي از اين روح اجتماعي اسلام است كه در مسجد برگزار مي شود. در اين مراسم علاوه بر آموزه هاي معنوي و اخلاقي تحليلهاي اجتماعي و سياسي نيز مطرح مي شود. به نظر برخي پژوهشگران، در هر تحليل تطبيقي كه ميان اسلام و ديگر اديان بخصوص مسيحيت صورت مي گيرد، اين تفاوت مهم بايد لحاظ شود.) قرآن در چند جا از عنوان «مسجد» نام برده است در سوره توبه آيات 17 و 18 تصريح شده است: «مشركان را نرسد كه مساجد خدا را آباد كنند، در حالي كه به كفر خويش شهادت مي دهند. آنانند كه اعمالشان به هدر رفته و خود در آتش جاودانند. مساجد خدا را تنها كساني آباد مي كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده اند، پس اميد است كه اينان از راه يافتگان باشند.»به نظر تعدادي از مفسران، منظور اين آيه نگهداري از مسجدالحرام است، هرچند از معناي آيه اين گونه برداشت مي شود كه مسجد تنها به معناي اسلامي اش در اينجا مدنظر نيست و هرگونه نيايشگاه مورد توجه است زيرا حتي مشركان مدعاي داشتن آن را دارند. همچنين در آيه 107 همين سوره آمده است: «و آنهايي كه مسجدي اختيار كردند كه مايه زيان و كفر و پراكندگي ميان مؤمنان است و [نيز] كمينگاهي است براي كسي كه قبلاً با خدا و پيامبر او به جنگ برخاسته بود و سخت سوگند ياد مي كنند كه جز نيكي قصدي نداشتيم ولي خدا گواهي مي دهد كه آنان بي ترديد دروغگو هستند.» مشخص است كه لفظ مسجد در اين آيه نيز دلالت بر هرگونه حرمي مي كند، زيرا كافران نيز آن را مي سازند. در اين زمينه، همچنين در آيه 40 سوره حج آمده است: «همان كساني كه به ناحق از خانه هايشان بيرون رانده شدند [آنها گناهي نداشتند]جز اينكه مي گفتند پروردگار ما خداست و اگر خدا بعضي از مردم را با بعضي ديگر دفع نمي كرد، صومعه ها، كليساها، كنيسه ها و مساجدي كه نام خدا در آنها بسيار برده مي شود سخت ويران مي شد و قطعاً خدا به كسي كه [دين] او را ياري مي كند ياري مي دهد...» اين آيه نيز هرچند در باب مساجد است، اما به نوع خاصي كه يك بناي عبادي بايد باشد اشاره اي ندارد. بنابراين اين گونه برداشت مي شود كه قرآن هيچ اشاره اي به نوعي خاص از معماري و تزيين مساجد ندارد و كليت امر را مشخص كرده است. اين نكته در باب بسياري از موضوعات ديگر هم برقرار است. به طور مثال وقتي قرآن به علم، هنر يا تفكر اشاره مي كند، نوع خاصي از آن را پررنگ نمي كند و كليت امر را مدنظر قرار مي دهد.البته در اين مورد، مسجدالحرام و مسجد الاقصي به دليل اهميت خاصشان منحصر به فردند و قرآن تنها بر اين مساجد تأكيد خاصي روا داشته و آنها را با نام مشخص كرده است.نمازهاي يوميه و همچنين نماز جمعه كه از سوي اسلام مطرح شدند و اسلام به جماعت برگزار كردن آنها تأكيد داشت بحث ساختن مساجد را مطرح كرد. مباحث فراواني در باب جنبه هاي مختلف نماز مطرح شده اند و اين آيين عبادي از جنبه هاي گوناگون فردي و اجتماعي مورد توجه قرار گرفته است. با وجود اين، بد نيست براي تحليل وضعيت معماري مساجد از خانه رسول خدا (ص) شروع كنيم كه هم اكنون محل دفن ايشان نيز هست. آن گونه كه از روايات و متون زيادي برداشت مي شود، اين خانه جايي براي عبادت نبوده و ايشان كارهاي فردي، سياسي و اجتماعي خود را در آن به انجام مي رساندند. البته برخي از ويژگيهاي آن در ساختن مساجد مورد توجه بودند كه به اين نكته نيز اشاره خواهيم كرد !اين خانه يك صحن بزرگ داشت كه دو محوطه سايبان دار در آن موجود بود، يكي در سمت جنوب و متشكل از دو رديف تنه نخل با سقفي توخالي كه اين سايبان براي نشان دادن سمت قبله هم مورد استفاده قرار مي گرفته است. در جانب شرقي هم اتاقهايي بود كه خانواده پيامبر(ص) درآن زندگي مي كردند كه در اتاقهاي آن به صحن باز مي شد و ايشان در يكي از اين اتاقها به خاك سپرده شده اند. پيامبر اكرم (ص) براي مراسم رسمي مردم را به بيرون از شهر و به مصلي مي بردند؛ هرچند اطلاعي از نوع مصلي هاي آن زمان به دست ما نرسيده است. دو مسجد بزرگي كه در صدر اسلام ساخته شدند مساجد «دمشق» و «قرطبه» هستند. مسجد بزرگ دمشق در سالهاي 85 تا 94 هجري به دست خليفه اموي ساخته شد. اين مسجد داراي برجهاي چهارگوشي است كه به عنوان مناره مورد استفاده قرار مي گرفتند و فقط يكي از آنها بر جاي مانده است. شكل و ابعاد اين مسجد از پرستشگاهها و صحنهاي مقدس معابد رومي بسيار تأثير پذيرفته است. اين بنا سه ورودي اصلي دارد كه وروديهاي غربي و شرقي آن بخشي از تركيب هنر عهد عتيق